تبلیغات
صراطُ الأقوَم - مطالب مهر 1392

صراطُ الأقوَم

...هرچه دارم همه از عترت و قرآن دارم

«انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً ولن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض»“همانا من در میان شما پس از خود، دو بار سنگین را به امانت می‌گذارم: کتاب خدا و عترت و اهل بیتم. تا زمانی که به این دو تمسک بجویید، گمراه نخواهید شد. این دو از هم جدا نمی‌شوند تا زمانی که در حوض کوثر بر من وارد شوند”./مستدرک الوسائل ج11ص372 صراطُ الأقوَم .


با مراجعه به تاریخ عصررسول (صلی الله علیه و آله) پی میبریم که حدود صد و بیست هزار نفر از مسلمانان در غدیر خم حضور داشتند که فقط هفتاد هزار نفر آنان از مدینه بودند با تتبعی که در منابع تاریخی صورت گرفته است مشخص شد تا قبل از آن روز یعنی از شش هزار سال پیش تا آن روز هرگز چنان مجلس شکوهمندی برای سخنرانی تشکیل نشده بود. 
پس به راستی چه شد با وجود این همه جمعیت مسلمان تنها هفتاد روز پس از واقعه غدیر ( ۲۸ صفر سال یازده هجری) علی علیه السلام تنها ماند؟ 
به راستی سرّ این اعراض عمومی از ولایت چیست ، آن هم تنها در هفتاد روز؟ 
برای جواب دادن به این سوال باید طبقات فکری مسلمین در آن دوره را تجزیه و تحلیل کرد که با اندکی مطالعه در میابیم که آن جمعیت عظیم را میتوان به سه گروه عمده تقسیم کرد: 


ادامه مطلب



طبقه بندی: امام شناسی، امام علی (علیه السلام)، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ سه شنبه 1392/07/30 ] [ 21:59 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]



از رسالت‌های بنیادین امامت، پاسداری از باور‌ها و ارزش‌های اسلامی است. امامان به عنوان وارثان پیامبر و حافظان قرآن و سنت، با تحریف‌ها و بدعت‌هایی که اندیشه و فرهنگ اسلامی را تهدید می‌کرد،


مقابله و حقایق اصیل اسلامی و سنت پیامبر را تبیین می‌کردند و اگر هوشیاری و تلاش آنان نبود، امروز اسلام به سرنوشت دیگر ادیان آسمانی دچار می‌شد.
روزگار امام هادی به ویژه دوران طولانی حکومت متوکل، از دوران سیاه تاریخ اسلام به شمار می‌رود. در آن دوران رهبری امت اسلامی در دست افرادی متحجر و فردگریزی چون متوکل و فتح بن خاقان بود که در شادخواری شهره بودند و با آزاداندیشی و نقد و نظر مبارزه می‌کردند. به تعبیر امیر علی پژوهشگر هندی:
«در عصر متوکل آثار انحلال امپراطوری عربی اسلامی ظاهر گردید و فساد در شئون دولت رسوخ کرده بود و دستور داده می‌شد که دیگران نیز از مفاسد تقلید نموده و آن را انجام دهند. در عصر متوکل آزاد فکران از حقوق (اساسی خود) محروم شدند».[1]


ادامه مطلب



طبقه بندی: امام شناسی، امام هادی(علیه السلام)، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ شنبه 1392/07/27 ] [ 12:10 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


بدون شك سخنان معصومان و ائمه اطهار علیهم السلام هماره روشنگر معنای آیات نورانی قرآن كریم بوده است. در این سلسله مقالات برآنیم با مشعل فروزان بیانات حضرت امام باقرالعلوم علیه السلام آسمان معرفت را بشكافیم و چندگام به حقیقت نزدیك شویم.


زنگار دلها
قرآن درباره مجرمان و گناهكاران جسور كه به بهانه های واهی از اجابت دعوت الهی سرباز می زنند، می فرماید:
«كلاّ بَلْ رانَ عَلی قُلُوبِهم ما كانُوا یكسبون»(1)
چنین نیست كه آنها گمان می كنند، بلكه كارهایشان همچون زنگاری بر دلهایشان نشسته است. (و از درك حقیقت محروم گشته اند.)
امام باقر علیه السلام درباره این آیه می فرماید:
هیچ بنده مؤمنی نیست مگر آنكه در قلبش یك نقطه سفید (و نورانی) وجود دارد، پس آنگاه كه از وی گناهی سرزند، در میان آن نقطه سفید، نقطه سیاهی ایجاد می گردد. پس اگر توبه كند، آن سیاهی رخت بر می بندد؛ و اگر در گناهان غوطه ور گردد، بر سیاهی افزوده می شود تا آنكه تمام سفیدی را می پوشاند. وقتی سفیدی پوشانده شد، دارنده چنین دلی دیگر هرگز روی سعادت را نخواهد دید و این است معنای سخن خداوند كه می فرماید: «كلاّ بل ران علی قلوبهم ما كانوا یكسبون»(2)



ادامه مطلب



طبقه بندی: امام شناسی، امام باقر(علیه السلام)، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ شنبه 1392/07/20 ] [ 08:56 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


الحمدالله شكراً لانعمه و ایادیه، و لا اله الا الله شهادة تبلغه و ترضیه و صلى الله على محمد صلوة تزلفه تحطیه، والنكاح مما امر الله عز و جل به و رضیه و مجلسنا هذا مما قضاه الله و اذن فیه و قد زوجنى رسول‏الله ابنته فاطمة و جعل صداقها درعى هذا، و قد رضیت بذلك فاسئلوه و اشهدوا. (1)

                                                    
سپاس و شكر خداوندى را سزا است كه الطاف و نعمت‏هایش شامل حال همه بندگان است پروردگارى نیست جز او و شهادت مى‏دهم بر وحدانیت ذات پاكش، شهادتى رسا و با اعتقادى كامل و درود و سلام حق بر محمد (صلی الله علیه و آله)، درودى همواره و فراگیر و باقى، اما بعد، مجلس ما در مورد یكى از سنتهاى مقدس الهى تأسیس گردیده. موضوع این مجلس، نكاح است كه پروردگار بدان امر فرموده و رضا داده است.
و رسول خدا به فرمان خداوند متعال دخترش فاطمه را بر من تزویج فرموده و مهر او را این زره آهنین من قرار داده است من نیز بدان رضا دادم، شما حاضران، این موضوع را از او بپرسید و شهادت دهید كه دخترش فاطمه به همسرى من درآمده است.


ادامه مطلب



طبقه بندی: پیامبرشناسی، امام شناسی، امام علی (علیه السلام)، حضرت زهرا(سلام الله علیها)، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ دوشنبه 1392/07/15 ] [ 14:08 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


عدّه‏اى در مورد امامت حضرت جواد(علیه السلام) در خردسالى، از حضرت رضا(علیه السلام) سؤال كردند، آن حضرت به آنها كه به قرآن معتقد بودند، ماجراى نبوّت حضرت عیسى(علیه السلام) را در خردسالى به عنوان شاهد ذكر كرد، در این مورد دو روایت  ذكر مى‏كنیم: 

1ـ صفوان بن یحیى مى‏گوید: به حضرت رضا(علیه السلام) عرض كردم؛ قبل از تولّد حضرت جواد(علیه السلام) در مورد جانشین شما مى‏پرسیدیم، مى‏فرمودى خداوند پسرى را به من عنایت مى‏كند. اكنون خداوند حضرت جواد(علیه السلام) را به شما داده است، و چشم‏هاى ما را به وجود او روشن نموده است، خداوند آن روز را كه شما از دنیا بروید براى ما نیاورد، ولى اگر حادثه‏اى رخ داد، به چه كسى رجوع كنیم؟ (امام بعد از شما كیست؟) حضرت رضا(علیه السلام) به پسرش حضرت جواد(علیه السلام) كه در مقابلش ایستاده بود اشاره كرد و فرمود: «به این مراجعه كنید». 

عرض كردم فدایت گردم، این پسر سه سال دارد؟ فرمود: «وَ ما یَضُرُّهُ مِنْ ذلِكَ، فَقَدْ قامَ عیسى بِالْحُجَّةِ وَ هُوَ ابْنُ ثَلاثَ سِنِینً؛ چه مانعى دارد! عیسى سه ساله بود كه به حجّت قیام كرد (و نبوّت خود را آشكار نمود». 


ادامه مطلب



طبقه بندی: امام شناسی، امام جواد(علیه السلام)، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ جمعه 1392/07/12 ] [ 00:27 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


در احادیث نبوی , امام شناسی  جزئی از تفقه ضروری دین شناخته شده و امامت، بخشی از اسلام و امامان ، نجوم آسمان هدایت و جدا ناشدنی از قرآن و نیز خلیفه ، وصی,  ولی امر و حاكم معرفی شده اند. 
الف: در روایتی آمده است : " من مات بغیر امام ( و لم  یعرف امام زمانه ) مات میتة جاهلیة " . " كسی كه بمیرد بدون آنكه امامی داشته باشد یا امامش را نشناسد, او به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است ". 
این حدیث با تعبیرات متفاوت در كتابهای معتبر و مورد اعتماد حدیثی توسط محدثین شیعه و سنی نقل شده است ( كنز العمال ج 6 ص 65 و مسند احمد بن حنبل ج 4 ص 96 و محاسن برقی ص 156 و غیبت نعمانی ص 62 ) 
ب : در روایت دیگر آمده است"ان الحجة لا تقوم لله علی خلقه الا بامام حتی یعرف " حجت بر مردم تمام نمی شود مگر به وسیله امام آنگاه كه شناخته شود . این احادیث گرچه با تعبیرهای مختلف نقل شده است, اما  ضرورت امامت را از دیدگاه اسلام به طور وضوح بیان كرده است . 


ادامه مطلب



طبقه بندی: امام شناسی، امام جواد(علیه السلام)، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ جمعه 1392/07/12 ] [ 00:18 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


سلام بر مدافعانی که همه زندگی خود را ولایت دیدند و با اعتقاد راسخ مصداقی از مؤمن واقعی شدند که «لا تحرکه العواصف»، که فتنه های از هر سو نه تنها بر آن ها اثری نداشت،بلکه آن ها بر فتنه ها اثر گذاشتند.
از هر تعلقی دل کندند.و در عرش الهی متنعمند.








طبقه بندی: اخلاق، شهدا و رهبری،

[ جمعه 1392/07/5 ] [ 00:06 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه