تبلیغات
صراطُ الأقوَم - مطالب شهریور 1392

صراطُ الأقوَم

...هرچه دارم همه از عترت و قرآن دارم

«انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً ولن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض»“همانا من در میان شما پس از خود، دو بار سنگین را به امانت می‌گذارم: کتاب خدا و عترت و اهل بیتم. تا زمانی که به این دو تمسک بجویید، گمراه نخواهید شد. این دو از هم جدا نمی‌شوند تا زمانی که در حوض کوثر بر من وارد شوند”./مستدرک الوسائل ج11ص372 صراطُ الأقوَم .

خدمتگزار امام رضا (علیه‌السّلام) می‌گوید یكی از زنادقه در حالی كه جماعتی نزد آن حضرت بودند، خدمت امام رسید، امام رو به او نمود و فرمود: اگر فرضاً نظریه شما، در رابطه با مبدا و معاد صحیح باشد - و حال آنكه چنین نیست - آیا قبول داری كه در نهایت ما و شما یكسان هستیم و نمازها و روزه‌ها و زكات های ما و اعتراف ما به مبدا و معاد برای ما زیانی ندارد؟ زندیق كه پاسخی نداشت، سكوت اختیار كرد. 
امام ادامه داد و فرمود: اگر نظریه ما در رابطه با مبدا و معاد صحیح باشد - در حالیكه چنین هم هست - آیا قبول داری كه شما هلاك شده‌اید و ما نجات یافته‌ایم؟ زندیق كه باز پاسخی نداشت، سخن را به جای دیگر كشید و گفت: خدا رحمت كند تو را، به من بگو كه او (خدا) چگونه است و كجا است؟ 

ادامه مطلب



طبقه بندی: امام شناسی، امام رضا(علیه السلام)، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ یکشنبه 1392/06/24 ] [ 22:39 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


روى القاضى نور اللّه عن الصادق علیه السلام قال:
ان للّه حرماً و هو مكه ألا انَّ لرسول اللّه حرماً و هو المدینة ألا وان لامیرالمؤمنین علیه السلام حرماً و هو الكوفه الا و انَّ قم الكوفة الصغیرة ألا ان للجنة ثمانیه ابواب ثلاثه منها الى قم تقبض فیها امراة من ولدى اسمها فاطمه بنت موسى علیهاالسلام و تدخل بشفاعتها شیعتى الجنة با جمعهم .

خداوند حرمى دارد كه مكه است پیامبر حرمى دارد و آن مدینه است و حضرت على (علیه السلام) حرمى دارد و آن كوفه است و قم كوفه كوچك است كه از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود - زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى رود كه اسمش فاطمه دختر موسى (علیهماالسلام) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى شوند .

عن سعد عن الرضا(علیه السلام) قال:
یا سعد من زارها فله الجنة
ثواب الأعمال و عیون اخبار الرضا(علیه السلام): عن سعد بن سعد قال: سالت اباالحسن الرضا(علیه السلام) عن فاطمه بنت موسى بن جعفر (علیهماالسلام) فقال:
من زارها فله الجنة
امام رضا (علیه السلام) فرمود- كسى كه حضرت فاطمه معصومه را زیارت كند پاداش او بهشت است .


ادامه مطلب



طبقه بندی: امام زادگان(علیهم السلام)، قرآن و احادیث،

[ پنجشنبه 1392/06/14 ] [ 09:17 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


«نعمان بن ثابت ‏بن زوطى‏» معروف به «ابو حنیفه‏» (80 - 150ه. ق.) پیشواى فرقه‏ حنفى كه از نظر زمانى معاصر با امام ‏صادق (علیه السلام) بود، درباره‏ عظمت امام صادق علیه السلام اظهارات و اعترافات‏خوبى دارد. از جمله درباره‏ آن حضرت گفت:«ما رأیت افقه من جعفر بن محمد و انه اعلم الامه‏»؛ من فقیه‏تر و داناتر از جعفر بن محمد ندیده‏ام. او داناترین فرد این امت است.

در زمان امام صادق (علیه السلام) منصور دوانقى، خلیفه‏ مقتدر عباسى، قدرت ‏سیاسى را در اختیار داشت، او همواره از مجد و عظمت‏ بنى‏ على و بنى‏فاطمه به ویژه امام صادق (علیه السلام) رنج مى‏برد و براى رهایى از این ‏رنج گاهى ابوحنیفه را تحریك مى‏كرد كه در برابر امام صادق علیه السلام بایستد؛ منصور عباسى او را به عنوان مهم‏ترین دانشوران عصر تكریم مى‏كرد تا شاید بتواند بر مجد و عظمت علمى امام جعفر بن ‏محمد علیه السلام فائق آید.در این رابطه خود ابوحنیفه نقل مى‏كند و مى‏گوید:

«روزى منصور دوانقى كسى را نزد من فرستاد و گفت: اى ابوحنیفه! مردم شیفته‏ جعفر بن محمد شده‏اند، او در بین مردم از پایگاه ‏اجتماعى وسیعى بهره‏مند است، تو براى این كه پایگاه جعفر بن محمد را خنثى كنى و در دید مردم از عظمت او به خصوص از عظمت علمى ‏او بكاهى، چند مساله‏ پیچیده و غامض را آماده كن و در وقت ‏مناسب از او بپرس تا بلكه با ناتوان شدن جعفر بن محمد از پاسخ‏گویى، او را تحقیر نمایى و دیگر، مردم شیفته‏ او نباشند و از او فاصله بگیرند.


ادامه مطلب



طبقه بندی: امام شناسی، امام صادق(علیه السلام)، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ دوشنبه 1392/06/11 ] [ 12:19 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


3ـ لعن عده ای چه تحت لوای اسلام و چه غیر از آن

● حلال کننده آنچه خدا حرام کرده در مورد عترت و تارک سنت

ابن حبان در صحیحش از رسول خدا نقل کرده که فرمودند: شش گروهند که لعنتشان می کنم و خدا انها را لعنت می کند و نیز تمام انبیاء مستجاب الدعوه ...( تا آنجا که می فرماید) حلال کننده آنچه خدا حرام کرده در مورد عترتم و تارک سنتم.(26)

● لعن مردان شبیه به زن و زنان شبیه به مرد

از ابن عباس نقل شده که: پیامبر  مردان شبیه به زن و زنان شبیه به مرد را لعنت کرد و گفت آنها را از خانه تان بیرون کنید!...(27)

و در نقلی دیگر  که در صحیح بخاری آمده است، ابن عباس می گوید: رسول خدا مردانی که خود را به زن شبیه می کردند و زنانی که خود را به مرد شبیه می نمودند؛ لعن کرد. (28)

●  لعن رباخوار!

رسول خدا: خدا، رباخوار و موکل او و نویسندگان اش و شاهدینش را لعنت کند!(29)

● لعن عامل به عمل قوم لوط

رسول خدا فرمودند: خدا لعنت کند کسی که عمل قوم لوط را انجام دهد!(30)

● لعن خریدار، فروشنده، خورنده و .. شراب



ادامه مطلب



طبقه بندی: پیامبرشناسی، امام شناسی، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ سه شنبه 1392/06/5 ] [ 22:53 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


لعن در لغت به معنای راندن و دور کردن است.

 لعنه لعناً: طرده و ابعده عن الخیر. (مفردات، ص 422؛ مجمع البحرین، ج2و1، ص404.) و در اصطلاح به معنای دعا برای دور باد از رحمت خداوندی برای کسی است، بر خلاف سلام و صلوات که دعا برای فرد در جلب رحمت الهی است. و این دو ـ صلوات و لعن ـ مظاهر تولی و تبری هستند، که از یکدیگر جدایی ناپذیرند.

طریحی فرموده: لعن طرد و دور کردن از روی خشم است و آن (ملعون) از سوی خداوند متعال در آخرت عقوبت و در دنیا از قبول رحمت و توفیق الهی محروم خواهد شد.  اللعن: الطرد والابعاد علی سبیل السخط و ذلک من الله تعالی فی الاخرة عقوبة، و فی الدنیا انقطاع من قبول رحمته و توفیقه. (همان)

مبحث لعن، از جمله مباحثی است که مابین فریقین در نقاطی مشترک، و در مواردی مورد اختلاف است. مطلب این است که اصل مسئله لعن نمی تواند مورد انکار هیچ فرقه ای قرار گیرد چرا که مبنایی قرآنی ـ آیات لعن در کلام الله مجید ـ و روایی ـ روایات صحیح از لسان پیامبر اکرم ـ دال بر لعن افراد و گروه هایی رسیده است؛ لکن متاسفانه می بینیم که بعضی فرق از پذیرش لعن برخی ملعونین که خدا و رسول آنان را لعن نموده، سرباز زدند و دوستی با دشمنان خدا را جایگزین تبری نمودند و همین جا شده سرمنشا اختلاف، که جلوتر بدان خواهیم پرداخت.

آیات لعن در کلام الله مجید

می توان آیات قرآنی لعن را، به چهار گروه تقسیم کرد:



ادامه مطلب



طبقه بندی: پیامبرشناسی، امام شناسی، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ سه شنبه 1392/06/5 ] [ 22:51 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


از حضرت اباالحسن امام موسی بن جعفر (علیه السلام) پرسیدند :
چرا حی علی خیرالعمل را از اذان حذف نمودند ؟
امام(علیه السلام) فرمودند : علت ظاهری را می خواهی بدانی یا علت واقعی ؟
راوی عرض کرد : هر دو را .
حضرت فرمودند : اما علت ظاهری این است که ، مردم رو به نماز نکنند و ترک جهاد کنند . اما علت واقعی آن که مراد از خیرالعمل ولایت و اعتقاد به امامت ائمه معصومین (علیهم السلام) است . عمر این معنی را می دانست ، این کلمه را انداخت تا ترغیب و تحریض بر ولایت ایشان نشود.



ادامه مطلب



طبقه بندی: امام شناسی، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ دوشنبه 1392/06/4 ] [ 13:23 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


اقسام كفر در قرآن 
امام صادق(علیه السلام) مى‏فرماید: در قرآن «كفر» به پنج معنا وارد شده‏است: 
1 انكار (كه خود بر دوقسم است): 
الف: از روى نادانى: 
خداوند مى‏فرماید: آنها (كفار نادان) گفتند: 
چیزى جز همین زندگانى ما در دنیا چیز دیگرى نیست، گروهى از مامى‏میرند و گروهى زنده مى‏شوند (و به دنیا مى‏آیند و جاى آنها رامى‏گیرند) و چیزى جز گذشت زمان ما را هلاك نمى‏كند. «و مایهلكناالا الدهر» در حالى كه آنها (كفار نادان) به این سخن خود (كه‏معادى وجود ندارد) یقین نداشته و تنها گمانى بى اساس دارند. 
«و مالهم بذلك من علم ان هم الا یظنون‏» (1) و همچنین آنجا كه‏خداوند مى‏فرماید: آنهاى كه (از روى نادانى) كافرگشتند براى‏آنها تفاوت نمى‏كند كه آیا مرا از عذاب خدا بترسانى یا نترسانى‏ایمان نخواهند آورد. (2) 


ادامه مطلب



طبقه بندی: امام شناسی، امام صادق(علیه السلام)، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ یکشنبه 1392/06/3 ] [ 12:32 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


مرحوم شیخ كلینى در اصول كافى بخشى را به مسائل حجت و دلیل‏شیعیان اختصاص داده و در یكى از اخبار آن بخش چنین نقل كرده: 
منصوربن حازم گوید: به امام صادق(علیه السلام) عرض كردم: خداوند بالاتراز آن است كه به وسیله مخلوقاتش شناخته شود بلكه این‏مخلوقاتند كه به وسیله خدا شناخته مى‏گردند. 

امام صادق(علیه السلام) فرمود: راست گفتى.گفتم: كسى كه دانست‏براى او پروردگارى است، پس سزاوار است كه‏بداند براى آن پروردگار رضا و سخطى است كه جز از راه وحى ورسول شناخته نمى‏گردند، پس اگر به كسى وحى نشد سزاوار است كه‏دست‏به دامان رسولان خدا شود، پس اگر آنها را ملاقات كرد، خواهددید كه آنها حجت هستند و پیروى از ایشان واجب. 

آنگاه به امام صادق(علیه السلام) مى‏گوید كه از مردم در مورد حجت‏بعد ازرسول خدا(صلی الله علیه و آله) پرسیدم. آنها گفتند: قرآن، ولى من به آنها تذكردادم كه قرآن بدون سرپرست و قیم كفایت نمى‏كند، چرا كه گروههاى‏مختلف از جمله مرجئه، قدریه و حتى زنادقه كه به قرآن ایمان هم‏ندارند براى سخن خویش به قرآن استدلال مى‏كنند و روى همین جهات‏است كه گفتم قرآن نیاز به سرپرستى دارد كه هرچه در مورد آن‏بفرماید حق باشد و در این میان كسانى چون ابن مسعود و عمر وحذیفه به عنوان سرپرست معرفى شدند اما من سوال كردم كه آیاتمام قرآن را مى‏دانستند؟ در جواب گفتند: 


ادامه مطلب



طبقه بندی: امام شناسی، امام صادق(علیه السلام)، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ یکشنبه 1392/06/3 ] [ 12:25 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


این اعتراف را در سخنان عسقلانى دیده می شود كه گفته: ما با دروغ و اكاذیب از مذهب خودمان تبلیغ و دفاع مى كنیم: 
«ینبغى أن یضاف الیها الفضائل، فهذه أودیة الاحادیث الضعیفة و الموضوعة... اما الفضائل، فلا تحصى كم وضع الرافضة فى فضل اهل البیت و عارضهم جهلة اهل السنة بفضائل معاویه، بدوأ بفضائل الشیخین...». لسان المیزان 1: 1 6، دارالكتب العلمیة، بیروت 
یعنى سزاوار است بر كتابهائى كه ریشه ندارد كتابهاى فضائل را افزود چون اینها پر از احادیث ضعیف و ساخته شده است اما فضائل ـ ساختگى از حد شمارش خارج است چون رافضة در فضل اهل بیت حدیث وضع كردند و جهّال و افراد نادان از اهل سنت براى مقابله با آنان احادیث دروغ و جعلى در فضائل عمر و ابوبكر و معاویه ساختند. 
راستى این یك اقرار و اعتراف به دروغ بودن بسیارى از فضائل شیخین نیست؟ و آیا نسبت به انكار فضائل اهل بیت پیامبرـ صلى الله علیه و آله سلّم ـ یك ادعاى بیجا و گزافى نكرده است؟! 



طبقه بندی: امام شناسی، براهین شیعه،

[ شنبه 1392/06/2 ] [ 11:52 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


از تفحص در زندگانی عبدالعظیم معلوم میشود که وی در زمان خود از زهاد و عباد و از متقین و ابرار بشمار میرفته ، و از جهت خلوص عقیده و قلب روشن و اعتقادات درست و صحیح مورد توجّه ائمه اطهار علیهم السّلام بوده است .
حدیث ابوحماد رازی که در رساله صاحب بن عباد نقل شده است ، بزرگترین نشانه اعتماد و اطمینان آن بزرگواران نسبت به او میباشد ، این جمله حضرت هادی که به او فرمود : مسائل دینی خود را از عبدالعظیم حسنی بپرس مؤیّد این گفتار است .
سفارش حضرت رضا علیه السّلام برای دوستان خود که توسط او فرستاده و آنها را پند و نصیحت کرده ، اینهم دلیل روشنی است که آنحضرت به وی علاقه داشته ، و او را برای رسانیدن این پیام شایسته دانسته است . 
حضرت هادی علیه السّلام در هنگامیکه او عقائد خود را اظهار نمود، به او فرمود : ای ابوالقاسم به خدا قسم این عقائد شما همان دینی است که پیغمبر آنرا آورده ، و این دین پدران من است ، بر این عقیده ثابت باش ، خداوند تو را بر عقیده درست ثابت بدارد ، البتّه تصدیق امام علیه السّلام عقائد او را بزرگترین فضیلت و منقبت از برای اوست . 


ادامه مطلب



طبقه بندی: امام زادگان(علیهم السلام)، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ شنبه 1392/06/2 ] [ 06:32 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


عن فاطمة بنت رسول الله صلى الله علیه وسلم قالت خرج علینا رسول الله صلى الله علیه وسلم عشیة عرفة فقال إن الله تعالى باهى بكم وغفر لكم عامة ولعلی خاصة وإنی رسول الله إلیكم غیر محاب لقرابتی هذا جبریل یخبرنی أن السعید حق السعید من أحب علیا فی حیاته وبعد موته وأن الشقی كل الشقی من أبغض علیا فی حیاته وبعد موته.

حضرت فاطمه علیها سلام می فرمایند: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شب عرفه به مردم فرمودند: خداوند متعال به شما مباهات می کند و شما را می آمرزد و علی را به خصوص  مورد رحمت خود قرار می دهد، همانا من فرستاده خدا به سوی شما هستم و دوستدار خویشاوند خود نیستم، این فرشته خدا جبرئیل است که به من خبر می دهد همانا سعادتمند حقیقی کسی است که علی را در حیاتش و بعد از وفاتش دوست بدارد و همانا شقی واقعی کسی است که بغض علی را در حیاتش و بعد از وفاتش داشته باشد.



ادامه مطلب



طبقه بندی: امام شناسی، امام علی (علیه السلام)، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ شنبه 1392/06/2 ] [ 06:15 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه