تبلیغات
صراطُ الأقوَم - مطالب تیر 1392

صراطُ الأقوَم

...هرچه دارم همه از عترت و قرآن دارم

«انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً ولن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض»“همانا من در میان شما پس از خود، دو بار سنگین را به امانت می‌گذارم: کتاب خدا و عترت و اهل بیتم. تا زمانی که به این دو تمسک بجویید، گمراه نخواهید شد. این دو از هم جدا نمی‌شوند تا زمانی که در حوض کوثر بر من وارد شوند”./مستدرک الوسائل ج11ص372 صراطُ الأقوَم .

حضرت خدیجه كبرى (سلام الله علیها)، برترین همسر رسول خدا (صلى الله علیه وآله) و یكى از چهار زن برتر بهشتى است. او نخستین كسى است كه به رسول خدا ایمان آورد و تمام اموال و دارائى‌هاى خود را در راه پیشرفت اسلام هدیه كرد.
در باره مقام آن حضرت همین بس كه خداوند به او سلام فرستاده و وعده قصرى بهشتى به او داده است. 
علامه مجلسى رضوان الله تعالى علیه در این باره مى‌نویسد:
عَنْ زُرَارَةَ وَحُمْرَانَ وَمُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ حَدَّثَ أَبُو سَعِیدٍ الْخُدْرِیُّ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلى الله علیه وآله) قَالَ إِنَّ جَبْرَئِیلَ (علیه السلام) قَالَ لِی لَیْلَةَ أُسْرِیَ بِی حِینَ رَجَعْتُ وَقُلْتُ یَا جَبْرَئِیلُ هَلْ لَكَ مِنْ حَاجَةٍ قَالَ حَاجَتِی أَنْ تَقْرَأَ عَلَى خَدِیجَةَ مِنَ اللَّهِ وَمِنِّی السَّلَامَ
وَحَدَّثَنَا عِنْدَ ذَلِكَ أَنَّهَا قَالَتْ حِینَ لَقَّاهَا نَبِیُّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ لَهَا الَّذِی قَالَ جَبْرَئِیلُ فَقَالَتْ إِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّلَامُ وَ مِنْهُ السَّلَامُ وَ إِلَیْهِ السَّلَامُ وَعَلَى جَبْرَئِیلَ السَّلَامُ.


ادامه مطلب



طبقه بندی: پیامبرشناسی، امام زادگان(علیهم السلام)، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ پنجشنبه 1392/04/27 ] [ 15:58 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


(امیر المومنین(علیه السلام)‌ در ماجرای خواستگاری از حضرت زهرا(سلام الله علیها) این گونه می فرمایند که:)
در بین راه با امّ ایمن خدمتكار پیامبر اكرم مواجه شدیم، و چون وى را از تصمیم خود آگاه نمودیم، گفت: شما این كار را انجام ندهید، بگذارید ما زنان این مطلب را با آن حضرت در میان بگذاریم زیرا سخن زنان در این باره بهتر در دل مردان جاى خواهد گرفت.
پس از این جریان من نزد امّ سلمه رفتم و او را از این موضوع آگاه نمودم، وى هم زنان پیغمبر اكرم را آگاه و جمع نمود، آنان به حضور پیامبر كه در خانه عایشه بود رفتند و پس از اینكه در اطراف آن حضرت حلقه زدند گفتند:
اى رسول خدا! پدر و مادرمان به فداى تو! ما براى موضوعى نزد تو آمده‏ایم كه اگر خدیجه زنده بود موجب روشنى چشمش مى‏شد.


ادامه مطلب



طبقه بندی: پیامبرشناسی، امام زادگان(علیهم السلام)، قرآن و احادیث،

[ پنجشنبه 1392/04/27 ] [ 04:26 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


در روایتی از امام محمّد باقر (علیه السلام) آمده است: هر گاه حدیثی برای شما باز گفتم منبع آن را از قرآن، جویا شوید... . (1) 
سیره معصومین و گفتار آن بزرگواران همگی ملهم از قرآن كریم است و ایشان بارها بدان اشاره كرده‌اند. آنهایی كه با قرآن آشنایی دارند به خوبی می‌توانند رابطه گفتار و رفتارآنان را با قرآن بسنجند و نتیجه گیری كنند، البته گاه این استفاده‌های آن حاملان آن قدر ظریف و لطیف است كه جز خود آنها كسی ذوق آن را ندارد كه این گونه از قرآن استفاده نماید. در شماره‌هایی از بشارت تجلّی قرآن در سیره معصومین را بررسی كردیم. در این شماره نیز گفتاری از امیرمؤمنان علی (علیه السلام) را آورده و رابطه‌های پیدا و پنهان آن را با قرآن نشان می‌دهیم:
در خطبه 199 نهج البلاغه می‌خوانیم:
تَعاهَدُوا اَمر الصَّلاة وَ حافِظوُا عَلَیها وَ استكثَرُوا مِنها وَ تَقَّربُوا بِها... .(2)
«ملتزم شوید به امر نماز و آن را در وقت خود و با مراقبت و اهمیت بجای آورید و به وسیله آن به خداوند عالم نزدیك شوید به جهت این كه خداوند می‌فرماید: آن بر مؤمنان در وقت‌های معینی مقرر و واجب شده است.


ادامه مطلب



طبقه بندی: پیامبرشناسی، امام شناسی، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ چهارشنبه 1392/04/26 ] [ 04:40 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


امامان معصوم (علیهم السلام) برای فهم معانی قرآن و توجّه دادن به مفاهیم آن،مجموعه ایات را در نظر می‌گرفتند و به یك جمع بندی می‌رسیدند و در برابر كسانی كه ـ از روی شیطنت ـ یك آیه را در نظر می‌گرفتند و مطلبی را مطرح و بر آن ایراد می‌گرفتند ،جواب این افراد را با ایات می‌دادند.
حضرت امام صادق(علیه السلام) شاگردانی را در این زمینه تربیت كرده است و آنان در چنین میدان‌هایی وارد می‌شدند و دشمنان و بدخواهان را مجاب و خلع سلاح می‌كردند.
ابن ابی العوجاء مادی‌گرای عصر عباسی از آن افراد است. او روزی به هشام بن حكم گفت:مگر خدا حكیم نیست و سخنان او مگر نباید حكمت آموز باشد؟ 


ادامه مطلب



طبقه بندی: امام شناسی، امام صادق(علیه السلام)، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ چهارشنبه 1392/04/26 ] [ 02:41 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


همچنین، از نظر عقلی، جامعیت قرآن اقتضا می کند که دستورات آن متغیر نبوده دستخوش تحولات زمان قرار نگیرد. سخن آخر امام (علیه السلام) دقیقا گویای همین مطلب است: «احکام الهی تا قیامت تغییر نمی پذیرد، بلکه حکم هر مساله مطابق ست با آنچه در عهد رسول اکرم صلی الله علیه وآله در قرآن و سنت بیان شده است.» (21) 
حجیت قرآن کریم در نهج البلاغه و نظریه اهل حدیث
حجیت قرآن کریم از جمله مسائلی است که مورد اختلاف بسیاری از علما و اندیشمندان فرقه های اسلامی و غیر اسلامی بوده است. منظور از حجیت قرآن کریم آن است که این کتاب آسمانی از هرجهت برای همگان قابل درک و فهم است و در مقام استنباط و استناد می توان بدان تکیه کرد و آن را مورد عمل و دلیل و مبنا قرار داد. 


ادامه مطلب



طبقه بندی: پیامبرشناسی، امام علی (علیه السلام)، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ پنجشنبه 1392/04/20 ] [ 03:33 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


بسیاری از مخالفان قرآن کوشیده اند چنین شبهه افکنی کنند که این کتاب آسمانی با دنیای امروز که عصر پیشرفت علوم و تکنولوژی است، متناسب نیست; بلکه فقط اعجاز عصر پیامبر ختمی مرتبت (صلی الله علیه وآله) است و صرفا برای زمان ایشان شمولیت داشته است و اکنون همانند کتاب مقدس انجیل صرفا برای استفاده فردی قابلیت دارد.

از این دیدگاه، تئوری جدایی دین از سیاست و در پی آن عدم جامعیت و جاودانگی قرآن کریم داده می شود که مغالطه ای بس خطرناک و شائبه ای ناپسند است. 
بدیهی است یکی از نشانه های اعجاز قرآن مجید و از جمله دلایل خاتمیت دین مبین اسلام و برتری آن بر دیگر ادیان، جامعیت و جاودانگی این نسخه الهی است. 
ما بر آنیم که ادله جامعیت قرآن کریم را از لابلای سخنان گهربار حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه استخراج کنیم; زیرا بیان حضرت، قطعا دیدگاههای افراط گرایانه و نیز تفریط گرایانه را رد می کند و نظریه ناب در این باره به منصه ظهور می رسد. 


ادامه مطلب



طبقه بندی: پیامبرشناسی، امام علی (علیه السلام)، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ پنجشنبه 1392/04/20 ] [ 03:30 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


1. عظمت قرآن کریم:
قال رسول اللّه:«فضل القرآن علی سائر الکلام کفضل اللّه علی خلقه»  1
رسول خدا(ص) فرمود:«برتری قرآن کریم بر سایر سخنان،مانند برتری خداوند است بر بندگانش».

2.نگاه کردن به کلمات قرآن کریم:
قال رسول الله(ص):«النّظر فی المصحف من غیر قراءةٍ عبادةُ» 2
رسول خدا(ص) فرمود:«نگاه کردن به صفحات قرآن کریم(حتی بدون خواند آن) عبادت است». 
3.تاثیر قرآن خواندن:
قال رسول الله(ص):«انّ القلوب تصدء کما یصدء الحدید فقیل یا رسول اللّه ما جلاءها،قال:تلاوة القرآن و ذکر الموت». 3
پیامبر اکرم(ص)فرمود:«به درستی که دلها زنگار می گیرند،آنچنان که آهن زنگار می‌گیرد،عرض شد یا رسول اللّه(ص) جلای آن با چیست؟فرمودند:تلاوت قرآن کریم و یاد کردن مرگ است». 


ادامه مطلب



طبقه بندی: پیامبرشناسی، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ پنجشنبه 1392/04/20 ] [ 03:15 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


گرچه تفسیر مدون و مستقلی به نام تفسیر مولا علی (علیه السلام) وجود ندارد، اما مطالب تفسیری فراوان آن حضرت در لابلای کتب روائی و تفسیری از طریق شاگردان آن حضرت نقل شده و در دسترس است .

گروهی از صحابه و یاران رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چه در زمان حیات آن حضرت و چه پس از رحلت او در تفسیر قرآن از شهرت بسزائی برخوردار بودند از جمله امیر مؤمنان علی (علیه السلام)، عبدالله بن عباس، عبدالله بن مسعود، ابی بن کعب، زید بن ثابت، جابربن عبدالله انصاری و ... اما چنان که از شواهد تاریخی و کتب تفسیری به دست می آید، مولا علی (علیه السلام) اعلم مردم پس از رسول گرامی اسلام به تفسیر قرآن و معارف اسلام بود و سنی و شیعه هر دو این معنی را در کتابهای تفسیری و تاریخی خود نقل کرده اند . چرا که آن حضرت در دامن پیامبر بزرگ شده و همیشه در کنار آن حضرت; هم در حضر و هم در سفر حاضر بود . او حتی در دوران تهجد و عبادت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در کوه حرا و نیز همراه او بود و از او جدا نمی شد . 


ادامه مطلب



طبقه بندی: پیامبرشناسی، امام شناسی، امام علی (علیه السلام)، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ پنجشنبه 1392/04/20 ] [ 02:56 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


نخستین كارى كه باید در ارتباط با ((ماه مبارك)) انجام گیرد, بدست آوردن نگاه صحیح نسبت به آن مى باشد,نگاهى برگرفته از آنچه كه كتاب خدا و پیشوایان راستین الهى به انسان ارایه كرده اند. بدین ترتیب انسان مومن, در آغاز و پیش از انجام هرگونه رفتار و برخورد با این ماه, در تب و تاب به دست آوردن آگاهى از ((چیستى ماه رمضان)) و كسب معرفت لازم درباره مقام, موقعیت و جایگاه آن است.

آن گونه كه امام زین العابدین (علیه السلام) این آگاهى و معرفت را ملتمسانه از پروردگارش طلب مى كند:
((اللهم صل على محمد وآل محمد والهمنا معرفه فضله واجلال حرمته...))1 خدایا بر محمد و آل او درود فرست و شناخت فضیلت ماه رمضان و بزرگداشت حرمتش را به ما الهام فرما...


ادامه مطلب



طبقه بندی: خداشناسی، قرآن و احادیث، اخلاق،

[ چهارشنبه 1392/04/19 ] [ 14:37 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون. (1)


(2)


قرآن در دو آیه فوق از مصونیت‏خویش سخن گفته با جملاتى اطمینان بخش و سرشار از تاكید و تصریح،

آن را اعلام مى‏دارد. در آیه اول كه به صورت جمله اسمیه و با ان همراه با ضمیر منفصل "نحن" و لام تاكید
بیان شده است، همه عوامل تاكید كننده در كلام، در كنار هم قرار گرفته‏اند; تا این حقیقت مهم و جاودانه
را بیان نمایند.

آیه سوره فصلت نیز با قاطعیت و صلابت، مساله مصونیت و تحریف‏ ناپذیرى قرآن را مطرح مى‏نماید.
«عزیز» از ماده عزت است كه به معناى سختى است. البته موارد استعمال آن متفاوت است. در زبان
عرب چیزى را كه تحت تاثیر عامل خارجى قرار نگیرد «عزیز» مى‏گویند. قرآن عزیز است; یعنى كتابى
 است‏سخت و نفوذ ناپذیر كه تحت تاثیر و مغلوب عامل دیگرى واقع نمى‏شود، جملات بعدى آیه در واقع

توضیحى در همین رابطه است:


ادامه مطلب



طبقه بندی: پیامبرشناسی، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ چهارشنبه 1392/04/5 ] [ 23:22 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


ادیان آسمانى در حقیقت مانند آب زلال وشفافى هستند که از آسمان نازل مى گردند که در آغاز، مانند صفا وپاکى باران وروشنایى آفتاب هستند، ولى با تماس افکار منحط جاهلان ودستهاى آلوده مغرضان وآمیختگى باعادات وخرافات، گاهى چنان تحریف مى شوند که جاذبه خود را از دست مى دهند. یکى از رسالتهاى امام زمان (عجل الله فرجه) پیراستن اسلام از این آلودگى ها وخرافات وپیرایه ها، وبه تعبیر دیگر، نوسازى بناى کاخ شکوهمند اسلام است. از این رو، در پاره اى از روایات از این نوسازى تعبیر به (دین جدید) شده است. 
امام صادق (علیه السلام) مى فرماید: (هنگامى که قائم خروج کند، امر جدید وکتاب جدید وروش جدید وداورى جدیدى با خود مى آورد).(1)
یعنى در آن زمان، اسلام را آنچنان از لابلاى انبوه خرافات وتحریف ها وتفاسیر نادرست بیرون مى آورد، که گویى بنایى کاملا نو وجدید ساخته است. 


ادامه مطلب



طبقه بندی: امام شناسی، مهدویت، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ سه شنبه 1392/04/4 ] [ 18:13 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


انتظار، سرفصل امید به آینده‌ای روشن و مایه عشق و شور و امید و تلاش برای آماده‌سازی خود و جامعه برای آمدن و ظهور امام منتظر است. انتظار، هرگز یک روحیة بازدارنده، فلج‌کننده و یأس‌آور نیست، بلکه موجب دورکردن عنصر بدبینی به آینده، از نهاد انسان در جامعة بشری است. انتظار، معیار ارزش انسان‌ها است.

آرزوها و آمال انسان‌ها معیار خوبی برای سنجش میزان رشد و تعالی آن‌ها است. آرزوهای متعالی، حکایت از کمال روح و رشد شخصیت انسان‌ها می‌کند؛ برعکس آرزوهای حقیر و بی‌ارزش، نشان از بی‌اهمیتی و رشدنیافتگی افراد دارد. آرزوها، انسان را به حرکت وا می‌دارد.

انتظار، اعتراض دائمی برضد بی‌عدالتی‌ها است؛ نجات از سکون و رکود است، ‌در صحنه‌بودن است. انتظار، نقش مهمی در سازندگی، پویایی و اصلاح فرد و جامعه در زمان غیبت دارد. اگر انسان منتظر، به وظایفی که برای او شمرده شده است عمل کند، به الگوی مطلوب انسان دیندار دست می‌یابد.


ادامه مطلب



طبقه بندی: امام شناسی، مهدویت، قرآن و احادیث،

[ دوشنبه 1392/04/3 ] [ 17:42 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه