تبلیغات
صراطُ الأقوَم - عصر حضرت عبدالعظیم الحسنی(علیه السلام)

صراطُ الأقوَم

...هرچه دارم همه از عترت و قرآن دارم

«انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً ولن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض»“همانا من در میان شما پس از خود، دو بار سنگین را به امانت می‌گذارم: کتاب خدا و عترت و اهل بیتم. تا زمانی که به این دو تمسک بجویید، گمراه نخواهید شد. این دو از هم جدا نمی‌شوند تا زمانی که در حوض کوثر بر من وارد شوند”./مستدرک الوسائل ج11ص372 صراطُ الأقوَم .

از تفحص در زندگانی عبدالعظیم معلوم میشود که وی در زمان خود از زهاد و عباد و از متقین و ابرار بشمار میرفته ، و از جهت خلوص عقیده و قلب روشن و اعتقادات درست و صحیح مورد توجّه ائمه اطهار علیهم السّلام بوده است .
حدیث ابوحماد رازی که در رساله صاحب بن عباد نقل شده است ، بزرگترین نشانه اعتماد و اطمینان آن بزرگواران نسبت به او میباشد ، این جمله حضرت هادی که به او فرمود : مسائل دینی خود را از عبدالعظیم حسنی بپرس مؤیّد این گفتار است .
سفارش حضرت رضا علیه السّلام برای دوستان خود که توسط او فرستاده و آنها را پند و نصیحت کرده ، اینهم دلیل روشنی است که آنحضرت به وی علاقه داشته ، و او را برای رسانیدن این پیام شایسته دانسته است . 
حضرت هادی علیه السّلام در هنگامیکه او عقائد خود را اظهار نمود، به او فرمود : ای ابوالقاسم به خدا قسم این عقائد شما همان دینی است که پیغمبر آنرا آورده ، و این دین پدران من است ، بر این عقیده ثابت باش ، خداوند تو را بر عقیده درست ثابت بدارد ، البتّه تصدیق امام علیه السّلام عقائد او را بزرگترین فضیلت و منقبت از برای اوست . 

از مطالعه حالات مشایخ او روشن میشود که وی با جماعتی از بزرگان و شخصیتهای برجسته عالم تشیع مربوط بوده ، در میان آنان افرادی مانند علی بن جعفر ، هشام ابن حکم، محمّد بن ابی عمیر ، حسن بن محبوب ، صفوان بن یحیی می باشند ، که از اصحاب بزرگ و شریف ائمّه هستند ، اینها از اساطین مذهب و محدّثین درجه اوّل ، و از فقهاء عظیم الشأن و ارکان زمان خود بودند ، حضرت عبدالعظیم با این گونه اشخاص مراوده داشته و از اینان اخذ حدیث نموده است.
راویان او نیز از شخصیت های بزرگ و محدثین عالی مقام میباشند ، از جمله آنان محمّد بن خالد برقی و احمد بن محمّدبن خال برقی و ابراهیم بن هاشم قمی که از مشایخ بزرگ حدیث و مؤلّفین ارجمند هستند ، شرح حالات اینان هم در ضمن راویان وی خواهد آمد .
از آنجایی كه ائمه اطهار علیهم السّلام مانند پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) با پیروان خویش به اندازه عقل و فهمشان صحبت كرده اند ، نقل این روایات عمیق و پرمحتوا از عظمت فكری و روحی راوی آن حكایت می كند. اینك به ذكر چند روایت درباره غیبت امام زمان مهدی موعود علیه السّلام اكتفاء می كنیم : مرحوم صدوق در كمال الدین به سند خود از عبدالعظیم حسنی روایت كرده كه گفت : به امام جواد عرض كردم من امیدوارم كه آن قائم كه زمین را پر از عدل و داد كند ، پس از آن كه از جور و ستم پر شده باشد ، از خاندان رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) باشد ، حضرت فرمود : یا اباالقاسم ما منا الا و هو قائم بامرالله عزوجل و هاد الی دین الله و لكن القائم الذی یطهّرالله عزوجل به الارض من اهل الكفر والجحود و یملاء ها عدلاً و قسطاً ، هوالذی تخفی علی الناس ولادته و یغیّب عنهم شخصه و یحرم علیهم تسمیته و هو سمیّ رسول الله و كنیّه(صلی الله علیه و آله) . ای اباالقاسم ما اهل بیت همه قائم به امر خداوندیم و راهنمای دین او هستیم ، لیكن آن قائم كه خداوند به وسیله او جهان را از كفر و آلودگی وظلم و جنایت پاك خواهد كرد و جهان را پر از عدل و داد می نماید ، كسی است كه ولادت او از انظار مخفی می ماند و شخص او از مردم پنهان می شود و بردن نام او بر مردم حرام می گردد و هر دشواری برای او آسان می شود یاران وی كه به تعداد اصحاب بدر هستند در هر كجای دنیا باشند پیرامونش جمع می شوند و تفسیر آیه شریفه ( اَیْنَما تكونوا یَأتِ بِكُمُ اللهُ جَمیعاً اِنَّ الله َعَلَی كُلِّ شَیٍ قَدیرٌ) ( در هر جایی كه باشند خداوند همه آ ن ها را جمع می كند و پروردگار به همه چیز توانا است) ناظر به این معنی است . هرگاه این تعداد كه از اهل اخلاص اند اجتماع كنند ، خداوند امر او را ظاهر خواهد نمود و چون لشگریان آن حضرت كه ده هزار نفرند به هم بپیوندند ، در این هنگام به فرمان پروردگار ظهور خواهد نمود ودشمنان خدا را خواهد كشت تا از وی راضی گردد . عبدالعظیم حسنی می گوید : عرض كردم آن بزرگوار از كجا می داند كه خدا از وی راضی شده است ؟ فرمود :‌ در دل وی رحمت و عاطفه ای پیدا می شودكه حاكی از رضایت خداوند است و هر گاه داخل مدینه شود لات وعزی را از قبر بیرون میكشد و می سوزاند . نعمانی به سند خود از عبدالعظیم حسنی ازحضرت جواد علیه السّلام روایت كرده كه آن جناب فرمود: هنگامی كه فرزندم علی وفات كند ، چراغی پس از ظاهر می شود و بعداز مدتی پنهان می گردد وای بر كسی كه در عقیده خود متزلزل شود ودر مذهبش به شك افتد كدام سرگردانی بزرگتر از این است كه انسان در عقاید خویش دچار حیرت و تردید گردد و جماعت زیادی در نتیجه این حیرت از مذهب حق اعراض خواهند كرد وجزء عده كمی بر عقیده خود ثابت نخواهند بود . این تزلزل و تردید برای ضعف عقاید مذهبی و عدم تحقیق درامور دینی و صبر نكردن بر مشكلات و مصائب است زیرا شكیبایی در مشكلات جزء برای مردم با استقامت و با اخلاص و پایدار كه در علوم آل محمد (صلی الله علیه و آله) مطلع وبصیر هستند و در اخبار و روایات آن ها تخصص دارند برای مردمان دیگر كه از این مطالب دورند امكان پذیر نیست . آن ها كسانی هستند كه خداونداز نعمت ثبات و پایداری برخوردار شان كرده و با دین گرامیشان داشته است و الحمد لله رب العالمین . باز صدوق با سند خود از عبدالعظیم حسنی روایت كرده كه گفت : بر ابوجعفر محمد بن علی امام جواد علیهماالسلام وارد شدم و قصد داشتم از آن حضرت راجع به قائم كه آیا مهدی همان است ، سوال كنم ؟ قبل از آن كه من شروع نمایم ، آن حضرت آغاز سخن كردو فرمود : یا ابا القاسم ان القائم منا هو المهدی الذی یجب ان ینتظر فی غیبته و یطاع فی ظهوره و هو الثالث من ولدی . ای ابوالقاسم قائم از خاندان ما همان مهدی است كه واجب است در غیبتش انتظار او كشیده شود و در ظهورش از وی اطاعت گردد ، او سومین فرزند از اولاد من است . سوگند به خدایی كه حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) را به راستی برانگیخت و ما را به امامت مخصوص گردانید ، لولم یبق من الدنیا الا یوم واحد طوّل الله ذلك الیوم حتی یخرج فیه فیملاء الارض قسطاً و عدلاً كما ملئت ظلماً و جوراً . اگر از دنیا نماند مگر یك روز ، خداوند آن رزو آن چنان طول خواهد داد كه تا مهدی از پشت پرده بیرون گردد و زمین را از عدل و داد پر نماید ، همان طور كه از جورو ستم پر شده باشد ، خداوند امور او را دریك شب اصلاح خواهد نمود همان طوری كه امر موسی بن عمران را ، هنگامی كه رفت از كوه آتش بیاورد ، اصلاح فرمود و او را به اهلش برگردانید در حالی كه پیغمبر بود . و در پایان حدیث حضرت اضافه فرمود: (افضل اعمال شیعتنا انتظار الفرج) بهترین اعمال شیعیان ما انتظار فرج است . باز صدوق به سند خود از عبدالعظیم حسنی روایت كرده كه گفت : امام جواد علیه السّلام از آباء گرامیش از امیرالمؤمنین علیه السّلام روایت نموده كه آن حضرت فرمود : للقائم منا غیبه امرها طویل ، كانی بالشیعه یجولون جولان النعم فی غیبه ، یطلبون المرعی ، فلایجدونه ... برای قائم ما غیبتی است كه زمان آن به طول می انجامد ، من شیعیان را می بینم در غیبت او مانند گوسفندان كه در جستجوی چراگاه این طرف و آن طرف می روند ، سرگردان خواهند شد و هرگز به وجود آن حضرت راه پیدا نخواهند كرد . الا فمن ثبت منهم علی دینه و لم یقس قلبه لطول غیبه امامه فهو فی درجتی یوم القیامه آگاه باشید هر كس از شیعیان ما در زمان غیبت بر دین و عقیده خود ثابت بماند و دلش از طول غیبت خسته نگردد ، وی در روز قیامت در نزد خودم قرار خواهد گرفت بعد از آن حضرت فرمود : ان القائم منا اذا قام لم یكن لاحد فی عنقه بیعه فلذلك تخفی ولادته و یغیب شخصه . قائم ما هرگاه قیام نماید تحت تبعیت احدی نخواهد بود و برای این است كه ولادت او از مردم مخفی می ماند ، و وجود مقدسش از انظار غائب می گردد . 




طبقه بندی: امام زادگان(علیهم السلام)، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ شنبه 1392/06/2 ] [ 06:32 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه