تبلیغات
صراطُ الأقوَم - غیبت و حیرت

صراطُ الأقوَم

...هرچه دارم همه از عترت و قرآن دارم

«انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً ولن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض»“همانا من در میان شما پس از خود، دو بار سنگین را به امانت می‌گذارم: کتاب خدا و عترت و اهل بیتم. تا زمانی که به این دو تمسک بجویید، گمراه نخواهید شد. این دو از هم جدا نمی‌شوند تا زمانی که در حوض کوثر بر من وارد شوند”./مستدرک الوسائل ج11ص372 صراطُ الأقوَم .

او است: منصور.. مؤید به تأییدات خداوند.. حجّت.. نور.. فرقان.. صاحب امر.. پناهگاه امت.. انتقام گیرنده مظلومان.. پشتیبان محرومان.. برهان الهی.. سید و سرور همگان.. امیر امیران.. قاتل ستمگران.. نور چشم مستضعفان.. نابود كننده تمام بدعت‏ها، ضلالت‏ها،گمراهی‏ها و گمراهان و خلاصه او است احیا كننده میراث رسول خدا و معصومان علیهم صلوات اللّه.او پرچمدار حق است كه هر كه زیر لوایش قرار گرفت به كرانه نجات می‏رسد و هر كه از او دوری جست، در ظلمتكده گمراهی غرق خواهد شد. مهدی طاووس اهل بهشت است و از سیمای درخشانش فروغ نور خدا بر آسمان و زمین می‏تابد.. او همان كوكب درّی و ستاره درخشان است كه شرق و غرب جهان به او فروزان است.امام رضا علیه السلام چنین می‏ستایدش: «او شبیه من و شبیه حضرت موسی است. بر او جامه‏ای از نور پوشانده شده كه از شعاع قدس الهی می‏افروزد. او خلقتی معتدل و میانه دارد و رنگی روشن و درخشان. خوی و منشش مانند رسول خدا است.»1وجود مباركش رحمت است بر مؤمنان و صالحان و نقمت است بر كافران و تبهكاران. خداوند بوسیله او مردگان را زنده و كوردلان را بینا و گمراهان را هدایت می‏كند.

نقش امام زمان در دوران غیبت
شاید برخی چنین بیاندیشند كه اكنون در دوران غیبت، امام زمان سلام اللّه علیه هیچ نقشی در هدایت مردم ندارد و هیچ استفاده‏ای از وجودش نیست ـ و العیاذ باللّه ـ ولی این گمان باطلی است چرا كه زمین بدون حجت هرگز نمی‏ماند «لولا الحجة لساخت الأرض بأهلها؛2 پس باید همواره حجت خدا بر روی زمین و در میان مردم باشد.» ولی اكنون كه امام ما غایب است چگونه از حضرتش بهره می‏گیریم؟ 
این همان سؤالی است كه جابر بن عبد اللّه انصاری از رسول خدا ـ صلی اللّه علیه و آله ـ كرد كه: «هل ینتفع الشیعة بالقائم فی غیبته؟؛ آیا شیعیان در دوران غیبت از وجود قائم ـ علیه السلام ـ استفاده می‏كنند؟»
حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود:«ای والذی بعثنی بالنبوة، انهم لینتفعون به، و یستضیئون بنور ولایته فی غیبته كانتفاع الناس بالشمس و ان جللها السحاب.؛3 آری به همان خدایی كه مرا به پیامبری مبعوث فرمود سوگند، كه شیعیان از وجود او بهره و از نور ولایتش در دوران غیبتش پرتو می‏گیرند چنانكه مردم از آفتاب بهره می‏برند هر چند پشت ابرها پنهان شده باشد.» آری! در دوران غیبتش، پیوسته منتظر قدومش هستیم. و برای رسیدنش و انتقام گرفتن از دشمنان الهی و دشمنانمان، لحظه شماری می‏كنیم. نمی‏شود خود در حالت انتظار بسر بریم و برای رسیدنش ـ كه هر لحظه ممكن است تشریف بیاورد ـ خود را آماده نسازیم و به ولایتش مسلح نباشیم و به عدالتش عشق نورزیم و به اوامرش تمسك نجوئیم و از آنچه نزد او ناپسند است دوری نكنیم. 
گو اینكه او پیوسته در راه و مسجد و بازار و همه جا ممكن است حاضر شود و ما او را نشناسیم؛ پس باید كاملا مواظب اخلاق و رفتار و كردار و منش و خوی خویش باشیم، نكند سرورمان از ما برنجد و قلب مباركش از تیرگی دلهای آكنده به گناهانمان، اندوهناك گردد.پس حضرت مهدی موجود است و در هر حال مراقب اعمال ماست هر چند از دیدگان آلوده ما پنهان باشد.
راز طول عمر امام 
و شاید برخی از روی جهل و نادانی به راز طول عمر امام جهالت ورزند و سؤالی در ذهنشان بوجود آید كه چگونه امام زمان را چنین عمری دراز است؟ علما و تاریخ‏نگاران در این باره مقاله‏ها، بحث‏ها و كتابها نوشته‏اند و ما را در این خلاصه گویی مجال سخن نیست، ولی هیچ سخنی برتر از سخن پیشوایان ما نمی‏باشد، پس ببینیم آنان چه پاسخ می‏دهند.روایت است كه امام صادق علیه السلام وقتی دید یكی از اصحابش از طول دوران غیبت، شگفت زده است، فرمود:«ان اللّه تعالی أدار فی القائم ثلاثة، أدارها لثلاثة من الرسل: قدر مولده تقدیر مولد موسی، و قدر غیبته تقدیر غیبة عیسی، و قدر ابطائه تقدیر ابطاء نوح، و جعل له من بعد ذلك عمر العبد الصالح دلیلا علی عمره؛ خدای تبارك و تعالی سه مطلب را درباره قائم آل محمد ایفا نموده كه درباره سه پیامبر انجام داده بود: ولادتش مانند ولادت حضرت موسی، و غیبتش مانند غیبت حضرت عیسی و طول عمرش مانند طول عمر نوح تقدیر كرد، سپس عمر حضرت خضر را دلیلی بر عمر درازش قرار داد.» آنگاه حضرت، علت غیبت آن سه پیامبر را طی حدیثی طولانی بیان می‏فرماید، و چنین نتیجه می‏گیرد:
«و أما العبد الصالح الخضر، فان اللّه تبارك و تعالی ما طول عمره لنبوة قدرها له و لا لكتاب ینزل علیه و لا لامامة یلزم عباده الاقتداء بها، و لا لطاعة یفرضها له، بل ان اللّه تبارك و تعالی لما كان فی سابق علمه ان یقدر فی عمر القائم فی ایام غیبته، و علم من انكار عباده لمقدار ذلك العمر فی الطول، طول عمر العبد الصالح من غیر سبب، فما اوجب ذلك الا لعلة الاستدلال علی عمر القائم، و لیقطع بذلك حجة المعاندین لئلا یكون للناس علی اللّه حجة؛4 و اما در مورد بنده شایسته، حضرت خضر، پس بی‏گمان خدای تبارك و تعالی عمر او را دراز نگردانید به خاطر پیامبری ویژه‏ای كه برای او در نظر داشت و نه به خاطر كتابی كه بر او می‏خواست نازل كند و نه شریعتی كه شریعتهای پیامبران پیش از او را نسخ نماید و امامتی كه بندگانش را ملزم به پیروی از او كند، و نه به خاطر اطاعتی كه برای او بر بندگانش واجب گرداند، بلكه خدای تبارك و تعالی چون قبلا در علمش نهفته بود كه عمر حضرت قائم را در دوران غیبتش طولانی گرداند، و می‏دانست كه بندگانش نسبت به آن عمر دراز اعتراض و انكار خواهند نمود، لذا بدون هیچ علتی عمر خضر را طولانی كرد تا به آن بر عمر حضرت قائم علیه السلام استدلال نماید و راه انكار را بر دشمنان و مخالفان ببندد و حجت را بر مردم تمام كند تا اعتراضی به كار خدا نداشته باشند.»
و اصلا در روایتهای گوناگونی ملاحظه می‏كنیم كه امامان ما به عمر حضرت نوح ـ كه در قرآن نیز از آن یاد شده است ـ در این مورد استدلال می‏كنند و گاهی با تندی و تعجب آن را بیان می‏كنند. امام صادق علیه السلام ـ در حدیثی ـ با ناراحتی می‏فرماید: «ما تنكرون أن یمدّ اللّه لصاحب هذا الامر فی العمر كما مدّ لنوح علیه السلام فی العمر؛5 چه جای انكار است كه خداوند همچنانكه عمر حضرت نوح را طولانی قرار داد، عمر صاحب این امر را نیز دراز گرداند.»
و اصلا كجای این امر تعجب آور است! خدائی كه توانست حضرت مسیح را بدون پدر به دنیا آورد و او را در گهواره به سخن گفتن وا دارد و نبوت را به كودك شیرخواره واگذار نماید و عزیر را صد سال بمیراند و زنده نماید و یونس را در شكم ماهی مدتها زنده نگه دارد و ابراهیم را در میان كوهی از آتش و دود، حفظ كند و حضرت موسی را در تابوتی از سعف خرما در میان نهر نیل به سلامت دارد و هزاران هزار امر خارق العاده را برای اظهار قدرت خود در جهان دنیا انجام دهد، آیا نمی‏تواند حضرت قائم را هزار و اندی سال عمر دهد در حالی كه نه این امر محال است و نه غیر ممكن.وانگهی بعید نیست یكی از این انگیزه‏های این عمر دراز، آزمایش و امتحان مسلمانان باشد، تا اینكه خوبان از بدان و صالحان از طالحان شناخته شوند. آنان كه ایمانی ضعیف دارند باید جای را خالی كنند و به مؤمنان راستین واگذار نمایند.امام كاظم علیه السلام فرمود:
«انما هی محنة من اللّه عزّوجلّ امتحن بها خلقه...؛6 علت غیبت طولانی امام زمان چیزی جز آزمایش الهی برای امتحان بندگانش نیست.» در حدیثی یافتم كه راوی از امام عسكری علیه السلام می‏پرسد: 
ای فرزند رسول خدا! آیا غیبت فرزندت طولانی می‏شود؟ حضرت پاسخ می‏دهد:
«ای و ربی، حتی یرجع عن هذاالامر اكثر القائلین به، فلا یبقی الا من اخذ اللّه عهده بولایتنا و كتب فی قلبه الایمان و ایّده بروح منه؛7آری به خدایم سوگند، تا آنگاه كه بیشتر معتقدان به این امر (شیعیان) از آن روی برگردانند (آن را انكار كنند) و كسی نماند جز آنانكه خداوند از آنها بر ولایتمان پیمان گرفته است و ایمان را در دلهایشان مستحكم گردانیده و با روح خودش در آنان دمیده است.»و رسول خدا ـ صلی اللّه علیه و آله ـ طی حدیثی فرمود:
«تكون له غیبة و حیرة تضل فیها الامم؛8 برای او غیبتی باشد و سر گردانی و حیرتی كه امتها را به گمراهی افكند.» همینطور هم هست. امروز بسیاری از مسلمانان ـ متأسفانه ـ در گمراهی از شناخت حجت و امام زمانشان هستند و از او روی برگردانده‏اند هر چند خود بارها و بارها متذكر شده‏اند كه «هر كس امام زمانش را نشناسد و از دنیا برود،مانند اهل جاهلیت از دنیا رفته است».امروز بیشتر مردم، با اینكه احساس نیاز به رهبری مقتدر می‏كنند كه مشكلات بی‏شمارشان را حل كند و آنان را از سر در گمی و گمراهی بیرون آورد و انتقام ظالمان را از مظلومان بگیرد، با این حال، نسبت به امام زمان شناختی ندارند و او را از یاد برده‏اند و آن همه روایتهای رسول اكرم ـ صلی اللّه علیه و آله ـ را نادیده می‏گیرند جز زبدگان و نخبگانی كه خداوند بر آنها منت گذارده و نعمت بزرگ ولایت را به آنها عطا كرده است كه امیدواریم ما نیز جزء آن اندك مخلصان و صدّیقان باشیم.امام باقر علیه السلام فرمود:
«یخرج بعد غیبة و حیرة، لا یثبت فیها علی دینه الاّ المخلصون المباشرون لروح الیقین الذین اخذ اللّه میثاقهم بولایتنا و كتب فی قلوبهم الایمان و ایّدهم بروح منه.»9 او پس از غیبت و سرگردانی طولانی مردم، ظهور می‏كند و در دوران غیبتش كسی بر دینش باقی نمی‏ماند جز مخلصانی كه با روح یقین پیوند دارند (در ولایتشان پابرجا هستند و به غیبت و ظهور پس از غیبت، اطمینان كامل دارند) آنان كه خداوند پیمان ولایتمان را با آنها بسته است و ایمان را در درون قلبهایشان قرار داده و با روح خویش تأییدشان نموده است.
پس اكنون كه در سخت‏ترین دوران دوری از امام و پیشوای معصوممان قرار داریم، و ملت‏های مسلمان در سرگردانی و حیرت به سر می‏برند، لازم است ما ـ طبق پیمانی كه در روز الست با خدای خود بستیم ـ در این عهد و پیمان، ثابت و پا بر جا باقی بمانیم و خدای نخواسته روی از اماممان برنگردانیم و به حجّت و ولیّ اعظم خدا پشت نكنیم و ولایت را پیوسته پاس بداریم و در این راستا چاره‏ای جز صبر نیست و انتظار فرج در این زمان از هر عملی برتر و فضیلتش بیشتر و پاداشش افزون‏تر است.امیر مؤمنان علیه السلام می‏فرماید: 
«انتظروا الفرج و لاتیأسوا من روح اللّه، فان احبّ الاعمال الی اللّه عزّوجلّ انتظار الفرج.. و المنتظر لامرناكالمتشحطّ بدمه فی سبیل اللّه؛10 منتظر فرج باشید و از رحمت خدا نومید مگردید زیرا محبوب‏ترین و پسندیده‏ترین اعمال نزد خداوند، انتظار فرج است.. و همانا كسی كه منتظر امر ما است، مانند كسی است كه با خون خود در راه خدا پیكار كند». آری! شیعیان مخلص و صدّیق خداوند و آنها كه در پنهانی و آشكار، دعوت به سوی دین حق می‏كنند، منتظران فرج هستند.و یكی از مهمترین و برجسته‏ترین دست آوردهای انتظار، همین است كه در این دنیای وانفسا كه مشكلات از هر سوی گریبانگیر انسانهای متعهد می‏شود و بلاها بر او همچون ابر بهاری می‏بارد و مؤمنان واقعی در تنگنای اقتصادی و محاصره سیاسی و یورش بی‏رحمانه تبلیغاتی دشمنان قسم خورده اسلام قرار گرفته‏اند، روحیه امید را در آنان زنده نگه می‏دارد و در سایه همین امید است كه انسان مؤمن روبروی خویش میدان گسترده‏ای از فضل و كرم الهی می‏بیند و حقیقت ظهور برایش مجسم می‏شود، و به خاطر همین روزنه امید است كه آرزویش از غیر خدا منقطع می‏گردد و به انتظار گشایش زندگی مادی و معنوی، جز فضل الهی را نمی‏طلبد و جز او را نمی‏خواند و به جز او ـ كه معشوق تمام صدّیقان و اولیا و اصفیا و برگزیدگان است ـ به دیگری دل نمی‏بندد، و این سرآمد آرزوهای هر انسان است.بار الها! ما را دلبند و شیفته خود قرار ده و قلوبمان را جز از حبّ خویش، تهی گردان و پیوند ما را با ولایت و با ولیّ اللّه اعظمت ارواحنا فداه، مستحكم‏تر ساز و عید سعید میلادش را بر همه ما و شیعیانش و محبانش مبارك گردان و چشمهای مارا به دیدار جمال دل آرایش روشن ساز و كشورش را از شر تمام دشمنانش حفظ فرما و رهبر و ملت را تا روز رسیدنش در كنف حمایت خود از بلایا و حوادث مصون ساز.
________________________________________
1 ) منتخب الاثر، ص422. 
2 ) از حضرت رسول ـ صلی الله علیه و آله ـ روایت معتبری نقل شده كه به تواتر رسیده و سنّی و شیعه آن را در كتاب‏های خود نقل كرده‏اند، می‏فرمایند: دو چیز گران‏بها در میان شما می‏گذارم كتاب خدا و عترتم اهل بیتم كه اگر به این هر دو با هم تمسك جوئید هرگز گمراه نشوید و همانا این دو همیشه با هم هستند و هرگز از یكدیگر جدا نمی‏شوند تا این كه در حوض بر من وارد شوند. و این بهترین دلیل بر مدعا است كه زمین هرگز از حجت و ولیّ خدا خالی نمی‏شود. 
3 ) بحارالانوار، ج52، ص93. 
4 ) منتخب الاثر، ص361. 
5 ) غیبت طوسی، ص359. 
6 ) منتخب الاثر، ص218. 
7 ) بحارالانوار، ج51، ص244. 
8 ) بحارالانوار، ج51، ص72. 
9 ) كشف الغمة، ج3، ص311. 
10 ) بحارالانوار، ج52، ص123.




طبقه بندی: امام شناسی، مهدویت، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ پنجشنبه 1392/03/30 ] [ 14:15 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه