تبلیغات
صراطُ الأقوَم - مولود کعبه(2)

صراطُ الأقوَم

...هرچه دارم همه از عترت و قرآن دارم

«انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً ولن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض»“همانا من در میان شما پس از خود، دو بار سنگین را به امانت می‌گذارم: کتاب خدا و عترت و اهل بیتم. تا زمانی که به این دو تمسک بجویید، گمراه نخواهید شد. این دو از هم جدا نمی‌شوند تا زمانی که در حوض کوثر بر من وارد شوند”./مستدرک الوسائل ج11ص372 صراطُ الأقوَم .

5. گنجی شافعی (متوفای 658هـ) :
گنجی شافعی در كفایة‌ الطالب می نویسد :
«ولد أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب بمكة فی بیت الله الحرام لیلة الجمعة لثلاث عشرة لیلة خلت من رجب سنة ثلاثین من عام الفیل ولم یولد قبله ولا بعده مولود فی بیت الله الحرام سواه إكراما له بذلك، وإجلالا لمحله فی التعظیم.
امیر مؤمنان علیه السلام شب جمعه سیزده رجب، سال سیم بعد از واقعه عام الفیل در داخل خانه خدا به دنیا آمد. كسی پیش از آن حضرت و بعد از آن در داخل خانه كعبه به دنیا نیامده است و این از فضائل اختصاصی آن حضرت است كه خداوند به جهت بزرگداشت مقام او عطا كرده است.
الگنجی الشافعی، أبی عبد الله محمد بن یوسف بن محمد القرشی، كفایة‌ الطالب فی مناقب علی بن أبی طالب، ص407، الباب السابع فی مولده علیه السلام، ناشر : دار أحیاء تراث اهل البیت (ع)، طهران، الطبعة‌ الثالثة، 1404هـ، 1362 ش.
ترجمه گنجی شافعی :
ابن خلكان در ترجمه او می‌نویسد :
الفخر الكنجی محمد بن یوسف بن محمد بن الفخر الكنجی نزیل دمشق عنی بالحدیث وسمع ورحل وحصل كان إماما محدثا.
محمد بن یوسف گنجی. .. ساكن دمشق بود، به علم حدیث اعتنا می‌كرد، برای یادگیری آن از دیگران می‌شنید، وبرای دانش بیشتر مسافرت می‌كرد، او پیشوا و محدث بود.
الصفدی، صلاح الدین خلیل بن أیبك (متوفای764هـ)، الوافی بالوفیات، ج 5، ص 148، تحقیق : أحمد الأرناؤوط وتركی مصطفى، ناشر : دار إحیاء التراث - بیروت - 1420هـ- 2000م.

یونینی نیز او را این گونه معرفی می‌كند :
الفخر محمد بن یوسف الكنجی كان رجلاً فاضلاً أدیباً وله نظم حسن.
محمد بن یوسف گنجی، مردی دانشمند و ادیب بود و شعرهای زیبایی می‌سرود.
الیونینی، قطب الدین أبو الفتح موسى بن محمد (متوفای726 هـ)، ذیل مرآة الزمان، ج 1، ص 148.
حاجی خلیفه، او را «الشیخ الحافظ» معرفی می‌كند :
كفایة الطالب فی مناقب على بن أبى طالب للشیخ الحافظ أبى عبد الله محمد بن یوسف بن محمد الكنجى الشافعی.
كفایة الطالب در مناقب علی بن أبی طالب، نوشته شیخ و حافظ (كسی كه بیش از صد هزار حدیث حفظ است) أبو عبد الله محمد بن یوسف گنجی شافعی است.
حاجی خلیفه، مصطفى بن عبدالله القسطنطینی الرومی الحنفی (متوفای1067هـ)، كشف الظنون عن أسامی الكتب والفنون، ج 2، ص 1497، ناشر : دار الكتب العلمیة - بیروت – 1413هـ - 1992م.
6. ابن صباغ المالكی (855 هـ) :
ابن صباغ مالكی در الفصول المهمة می‌نویسد :
ولد علی ( علیه السلام ) بمكة المشرفة بداخل البیت الحرام فی یوم الجمعة الثالث عشر من شهر الله الأصم رجب الفرد سنة ثلاثین من عام الفیل قبل الهجرة بثلاث وعشرین سنة، وقیل بخمس وعشرین، وقبل المبعث باثنی عشرة سنة، وقیل بعشر سنین. ولم یولد فی البیت الحرام قبله أحد سواه، وهی فضیلة خصه الله تعالى بها إجلالا له وإعلاء لمرتبته وإظهارا لتكرمته.
على علیه السلام در مكه مشرفه در داخل بیت الحرام ( كعبه ) در روز جمعه سیزدهم ماه خدا یعنى ماه رجب سال سى ام عام الفیل و بیست و سه سال پیش از هجرت به دنیا آمد. .. پیش از او هیچ كس در كعبه متولد نشد، و این فضیلتى است كه خداوند به جهت بزرگداشت و بالا بردن مقام و اظهار كرامت او مخصوص حضرتش گردانیده است.
ابن الصباغ، علی بن محمد بن أحمد المالكی المكی (متوفای855 هـ) الفصول المهمة فی معرفة الأئمة، ج 1، ص 171، تحقیق : سامی الغریری، ناشر : دار الحدیث للطباعة والنشر ـ قم، الطبعة : الأولى، 1422هـ.
ترجمه ابن صباغ :
علامه قندوزی در ینابیع المودة، در مقدمه و پیش از نقل سخنی از وی او را این چنین می‌ستاید :
وقال الشیخ المحدث الفقیه نور الدین علی بن محمد المالكی فی كتابه : الفصول المهمة. ...
القندوزی الحنفی، الشیخ سلیمان بن إبراهیم (متوفای1294هـ)، ینابیع المودة لذوی القربى، ج 3 ص 348، تحقیق سید علی جمال أشرف الحسینی، ناشر : دار الأسوة للطباعة والنشر، الطبعة : الأولى، 1416هـ.
سخاوی كه از شاگردان او است، از استادش با این تعابیر یاد می‌كند :
علی بن محمد بن أحمد بن عبد الله نور الدین الأسفاقسی الغزی الأصل المكی المالكی ویعرف بابن الصباغ. ولد من ذ الحجة سنة أربع وأربعین وثمانین وسبعمائة ونشأ بها فحفظ القرآن والرسالة فی الفقه ابن مالك وعرضهما على الشریف الرحمن الفاسی وعبد الوهاب بن العفیف الیافعی والجمال ابن ظهیر وقربیه أبی السعود النووی وعلی بن محمد بن أبی بكر الشیبی ومحمد ابن سلیمان بن أبی بكر البكری، وأجاز له وأخذ فی الفقه عن أولهم والنحو عن الجلال عبد الواحد المرشدی وسمع على الزین المراغی سداسیات الرازی وكتب بخط الحسن وباشر الشهادة مع إشراف على نفسه لكنه كان ساكنا مع القول بأنه تاب وله مؤلفات منها الفصول المهمة لمعرفة الأئمة وهم اثنا عشر والعبر فیمن شفه النظر، أجاز لی. ومات فی ذی القعدة وخمسین ودفن بالمعلاة سامحه الله وإیانا.
علی بن محمد بن احمد. .. اصالتاً اهل غزه، مالكی مذهب و مشهور به ابن صباغ بود. در مكه رشد كرد و بزرگ شد، قرآن را حافظ بود و رساله ای در فقه ابن مالك نوشت را بر شریف الرحمن فاسی و. .. عرضه كرد. ..
كتاب‌های زیادی ؛ از جمله الفصول المهمة لمعرفة‌ الأئمه را نوشته است.
السخاوی، شمس الدین محمد بن عبد الرحمن (متوفای902هـ)، الضوء اللامع لأهل القرن التاسع، ج 5، ص 283، ناشر : منشورات دار مكتبة الحیاة – بیروت.
اسماعیل باشا در باره او می‌نویسد :
ابن الصباغ : علی بن محمد بن أحمد الصباغ نور الدین المكی المالكی السفاقسی الأصل المتوفى سنة 855 خمسین وخمسمائة له العبر فیمن سفه النظر. الفصول المهمة فی معرفة الأئمة وفضلهم ومعرفة أولادهم ونسلهم.
ابن صباغ، علی بن محمد. .. مالكی مذهب و اصالتا اهل سفاقس بود، ‌ در سال 855 از دنیا رفت و كتاب‌های «العبر فیمن سفه النظر» و «الفصول المهمه فی معرفة الأئمه» از نوشته‌های او است.
البغدادی، إسماعیل باشا (متوفای1339هـ)، هدیة العارفین أسماء المؤلفین وآثار المصنفین، ج 5، ص 732، ناشر : دار الكتب العلمیة - بیروت – 1413هـ - 1992م.
7. حلبی (متوفای1044هـ) :
علی بن برهان الدین حلبی، صاحب كتاب مشهور سیره حلبی، ‌ بعد از سخنی طولانی در باره علی علیه السلام، به ولادت آن حضرت در داخل خانه كعبه استدلال می‌كند :
لأنه ولد فی الكعبة وعمره (یعنی النبی) (ص) ثلاثون سنة.
زیرا آن حضرت در داخل خانه كعبه متولد شد و عمر رسول خدا در آن روز سی سال بود.
الحلبی، علی بن برهان الدین (متوفای1044هـ)، السیرة الحلبیة فی سیرة الأمین المأمون، ج 1، ص 226، ناشر : دار المعرفة - بیروت – 1400هـ.
آنچه ملاحظه نمودید اندكی است از اعترافات و سخنان ارباب حدیث و دانش بود، و برای اطلاع بیشتر در این باره به كتاب شریف الغدیر، ج 6 و شرح احقاق الحق، ج17 مراجعه فرمایید.
آیا حكیم بن حزام در خانه كعبه متولد شده است ؟
طبق اعتقاد شیعه و نیز برخی از علمای اهل سنت ؛ همانند ابن صباغ مالكی و گنجی شافعی، هیچ كس غیر از امیر مؤمنان علیه السلام در داخل خانه كعبه به دنیا نیامده است و این فضیلت بزرگ از امتیازات ویژه آن حضرت است ؛ اما متأسفانه تحریف گران تاریخ و دشمنان امیر مؤمنان علیه السلام این ویژگی را نیز همانند دیگر فضائل آن حضرت یا از اساس منكر شده‌ و یا كسان دیگری را در آن شریك و سهیم كرده‌اند.
شاید بتوان ادعا كرد كه كمتر فضیلتی از فضائل اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه وآله مانده است كه از دستبرد این تحریف‌گران به دور مانده باشد و آن‌ها به نحوی آن را زیر سؤال نبرده باشند. یكی از این موارد ولادت آن حضرت در خانه كعبه است كه ادعا شده است غیر از امیر مؤمنان علیه السلام، حكیم بن حزام نیز در خانه كعبه متولد شده است.
نخستین كسی كه این مطلب را نقل كرده، زبیر بن بكار متوفای 256هـ است و قبل از او در هیچ كتابی از كتاب‌های اهل سنت نقل نشده و بعد از او نیز هر كس نقل كرده، از زبیر بن بكار است.
وی در جمهرة نسب قریش می‌نویسد :
حدثنا الزبیر قال وحدثنی مصعب بن عثمان قال : دخلت أم حكیم ابن حزام الكعبة مع نسوة من قریش، وهی حامل بحكیم بن حزام، فضربها المخاض فی الكعبة، فأتیت بنطح حیث أعجلها الولاد، فولدت حكیم بن حزام فی الكعبة على النطح.
مادر حكیم بن حزام به همراه زنانی از قریش وارد كعبه شدند، او كه باردار بود ناگهان درد زایمان او را فراگرفت و فرزندش را به دنیا آورد.
الزبیر بن بكار بن عبد الله (متوفاى256هـ) جمهرة نسب قریش وأخبارها، ج 1، ص 77،
زبیر بن بكار این روایت را از مصعب بن عثمان بن مصعب بن عروة بن الزبیر بن العوام نقل می‌كند كه مبتلا به چند اشكال است :
اولاً : مصعب بن عثمان مجهول است و در هیچ یك از كتاب‌های رجالی نامی از او برده نشده است ؛
ثانیاً : روایت مرسل است ؛ چرا كه مصعب بن عثمان، ده‌ها سال بعد از این قضیه به دنیا آمده است، چگونه می‌تواند از این قضیه خبر دهد ؟
ثالثاً : این روایت از ساخته‌های خاندان زبیر و به ویژه زبیر بن بكار است كه به خاطر دشمنی با خاندان اهل بیت علیهم السلام افسانه‌های بسیاری ساخته‌‌اند كه از جمله آن‌ها همین قضیه است. این مطلب را نیز به خاطر زیر سؤال بردن فضائل اختصاصی امیر مؤمنان علیه السلام جعل كرده‌اند.
از طرف دیگر حكیم بن حزام با خاندان زبیر پسر عمو هستند ؛ چرا كه حكیم بن حزام بن خویلد بن أسد بن عبد العزی و خاندان زبیر نیز به اسد بن عبد العزی می‌رسند. این احتمال وجود دارد كه خاندان زبیر به خاطر دوستی عمو زاده خود، این مطلب را جعل كرده باشند.
--------------------------------------------



طبقه بندی: پیامبرشناسی، امام شناسی، امام علی (علیه السلام)، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ جمعه 1392/02/27 ] [ 14:38 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه