تبلیغات
صراطُ الأقوَم - سندی بر غربت اهل البیت(علیهم السلام)(1)

صراطُ الأقوَم

...هرچه دارم همه از عترت و قرآن دارم

«انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً ولن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض»“همانا من در میان شما پس از خود، دو بار سنگین را به امانت می‌گذارم: کتاب خدا و عترت و اهل بیتم. تا زمانی که به این دو تمسک بجویید، گمراه نخواهید شد. این دو از هم جدا نمی‌شوند تا زمانی که در حوض کوثر بر من وارد شوند”./مستدرک الوسائل ج11ص372 صراطُ الأقوَم .

در طول تاریخ حوادث و وقایع زیادی موجود است که بعض آنها در خاطره ها مانده و برخی دیگر در میان سطرهای کتب تاریخی ، مدفونند.
از جمله این حوادث تلخ ، واقعه شهادت حضرت فاطمه زهرا ( سلام الله علیها ) می باشد. حادثه ای که شعله آن ، بعد از گذشت سالها ، همواره در دلها شیعیان و محبین اهل بیت روشن و فروزنده است.
بسیاری از متعصبین و دشمنان خدا و اهل بیت ، اراده بر محو این واقعه از کتب و یا کتمان و مردود دانستن آن کرده اند .
غافل از اینکه خداوند همواره پشتیبان نور خود می باشد.
( یریدون لیطفئوا نور الله بافواههم والله متم نوره و لو کره الکافرون )
در این رساله ، برآنیم که سیری داشته باشیم در وقایع بعد از شهادت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و واقعه شهادت بی بی مظلومه (علیهاالسلام) دو عالم ، با استمداد از کتب معتبر تاریخی.
شهادت پیامبر و رخت بستن ایشان از این جهان ، واقعه سنگینی بود که گرد و غبار حزن و اندوه را بر دلهای مردم مدینه علی الخصوص اهل بیت ایشان(علیهم السلام) نشاند.
بعد از شهادت پیامبر ، بنابر وصیت ایشان ، مولا علی بن ابیطالب(علیهماالسلام) مشغول به غسل و تکفین شدند. حضرت علی بن ابیطالب (علیهماالسلام) پیامبر را با کافوری که جبرئیل امین آورده بود ، حنوط کرد .
در این میان مردمانی که فکر خلافت و دنیاپرستی آنها را مدهوش کرده و قلبهایشان را حب دنیا فراگرفته بود ، در جایی مسقف به نام " سقیفه بنی ساعده " جمع شده و برای تعیین جانشین بعد از پیامبر به منازعه و مشاجره پرداختند.
گویا اینان گوشهایشان و چشمهایشان کر و کور بود و واقعه غدیر خم را به راحتی از یاد برده بودند.

در حالیکه پیکر مطهر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) بر روی زمین بود ، گروهی از مهاجرین و انصار در سقیفه جمع شدند. 3 نفر از قریش هم به جمع آنها پیوستند و برای تعیین خلیفه به منازعه پرداختند . ( عمر و ابوبکر و ابوعبیده جراح گورکن مدینه )
گزارش کامل جریانات سقیفه در کتب تاریخی مانند تاریخ طبری و کتاب " السقیفه " نوشته ابوبکر جوهری موجود است.
بعد از مشاجرات زیاد در سقیفه و صحبتهای فراوان عمر و ابوبکر و استدلالهای عمر به عناوینی مانند : مسن بودن ابوبکر و اینکه عرب نمی پذیرد که نبوت در یک خاندان و خلافت در خاندانی جز آن باشد ( شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج2 ص 38 ) به صورت کاملا ناگهانی ، گروهی از آنان با ابوبکر دست بیعت دادند . حتی در منابع آمده است که ابوبکر و عمر نیز به ناگهانی بودن این بیعت اشاره کرده اند.(صحیح بخاری ج8 ص26 کتاب المحاربین --- شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج2 ص50 )
در هر صورت در آن مجلس ابوبکر بعنوان خلیفه انتخاب شد. پس از خاتمه بیعت در سقیفه ، آنان از محل خارج شدند.
به روایت براء بن عازب ، آنان در کوچه ها به راه افتاده و به هر کس میرسیدند دست او را گرفته و به دست ابوبکر می مالیدند . چه آن شخص به این عمل تمایل داشته باشد و چه نداشته باشد. براء بن عازب می افزاید : در ان زمان بود که من به در خانه بنی هاشم رفتم و خبر را به آنان دادم. ( سقیفه و فدک ص 46 و تاریخ یعقوبی ج2 ص 124 )
توجه آنان به امر بیعت ابوبکر تا اندازه ای بود که بنا به نقل ابن ابی شیبه آنها در مراسم تدفین رسول الله ( صلی الله علیه و آله و سلم ) حضور نداشتند و تنها بعد از دفن برگشتند. ( المصنف ، ابن ابی شیبه ج8ص572 )
در این هنگام بنا به نقل تواریخ ( تاریخ ابوالفدا ج1ص156و تاریخ یعقوبی ج2 ص 124 ) دو شخصیت برجسته قریش ، امام علی ( علیه السلام ) و عباس ، و کسان دیگر مانند زبیر بن عوام و خالد بن سعید و مقداد و سلمان و ابوذر و عمار و ... مخالفت خود را با بیعت ابوبکر اعلام کردند.
حامیان ابوبکر ابتدا به در خانه ابی بن کعب رفتند ولی او در را بر روی آنان باز نکرد ( سقیفه و فدک ص 47 )
بعد از اینکه ابوبکر مطلع شد که عده ای از مخالفان در خانه حضرت علی ( علیه السلام ) جمع شده اند ، وی عمر را برای آوردن حضرت علی ( علیه السلام ) به آنجا فرستاد.





طبقه بندی: امام شناسی، امام علی (علیه السلام)، حضرت زهرا(سلام الله علیها)، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ یکشنبه 1391/12/20 ] [ 14:30 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه