تبلیغات
صراطُ الأقوَم - تکتف(دست بستن) در نماز

صراطُ الأقوَم

...هرچه دارم همه از عترت و قرآن دارم

«انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً ولن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض»“همانا من در میان شما پس از خود، دو بار سنگین را به امانت می‌گذارم: کتاب خدا و عترت و اهل بیتم. تا زمانی که به این دو تمسک بجویید، گمراه نخواهید شد. این دو از هم جدا نمی‌شوند تا زمانی که در حوض کوثر بر من وارد شوند”./مستدرک الوسائل ج11ص372 صراطُ الأقوَم .

علت این مسأله که از مسائل فقهی است روشن است خاصه اینکه اختلاف در مسائل فقهی در بین خود اهل سنت هم رواج دارد و چهار مکتب آنان هم اختلاف نظر های متعدد دارد و این امری سهل و عادی است. علاوه بر این مذاهب سه گانه اهل سنت تکتف و دست بستن را در نماز مستحب می دانند نه واجب.

و مالک بن انس در واجبات آن را مکروه قلمداد می کند. اقوال آنان در این زمینه اینگونه است:
1- ابوحنیفه: تکتف سنت است (مستحب است) و واجب نیست.
2- شافعی: سنت است برای زن و مرد (مستحب)
3- حنابله: سنت است (مستحب)
4- مالکیه: باز بودن دست ها در نمازهای واجب، مستحب است (و جماعتی قبل از ایشان هم همین را قائل بوده اند. از جمله عبدالله بن زبیر- سعید بن المسیب- سعید بن جبیر- جبیر بن عطاء- ابن جریح- حسن البصری- ابن سیرین- و جماعتی از فقهاء.
و این مذهب بنی سعد هم می باشد ولی ایشان این نکته را اضافه کرده است که اگر قیام طول بکشد و نمازگزار خسته شود، در آن صورت می تواند دستها را ببندد...



و آنچه از امام اوزاعی نقل شده تخیر بین قبض و رها کردن دستها می باشد.[1]
اما مشهور شیعه امامیه، آن را حرام و مبطل می داند[2]
خوب وقتی خود مذاهب اربعه در این مسأله اختلاف نظر دارند معلوم است که مکتب اهل بیت که مکتبی مستقل و پیوسته به پیامبر اکرم (ص) می باشد اگر نظر خاصی داشته باشد، مشکلی نباشد.

________________________________________
[1]الفقه علی المذاهب الخمسه ص 110

[2]جواهر الکلام ج 11 ص 15-16

 نمازگزاردن به صورت دست‏بسته از نظر شیعه

نماز گزاردن به صورت دست‏بسته(قبض یا تكتف )، در فقه امامیه بدعت وحرام است. امیر مؤمنان مى‏فرماید:«لا یجمع المسلم یدیه فی صلاته وهو قائم بین یدی الله یشبه باهل الكفرمن المجوس‏» (1) : نمازگزار دستهاى خود را در حالیكه در برابر خدا ایستاده است روى هم قرار ندهد كه با این عمل، شیوه مجوسیان كافر را حكایت مى‏كند. 
ابوحمید ساعدى، صحابى بزرگ، براى گروهى از صحابه كه در میان آنان ابو هریره دوسى، سهل ساعدى، ابو اسید ساعدى، ابو قتاده، حارث بن ربعى و محمد بن مسلمه نیز حضور داشتند، كیفیت انجام نماز را از رسول خدا حكایت كرد و نیز از مستحبات ریز و درشت آن نام برد، ولى از چنین عملى (دست روى دست نهادن در نماز) سخن به میان نیاورد. (2) بدیهى است اگر شیوه پیامبر ولو احیانا چنین بود، او یادآور مى‏شد، ویا حاضران تذكر مى‏دادند.مشابه حدیث‏ساعدى، از زبان امام صادقعلیه السلام به وسیله حماد بن عیسى نیز در كتابهاى حدیثى ما نقل شده است.(3) 
از حدیث‏سهل بن سعد استفاده مى‏شود كه دست‏بسته نماز خواندن، بعد از پیامبر به وجود آمده است، زیرا مى‏گوید: «كان الناس یؤمرون‏»: به مردم دستور مى‏دادند. چه، اگر این كار دستور پیامبر بود، آن را به پیامبر نسبت مى‏داد.(4) 
پى‏نوشتها
1. وسائل الشیعه، ج 4 باب 15 از ابواب قواطع نماز، حدیث 7.
2.بیهقى، سنن: 2 / 72، 73، 101، 102; ابو داود سنن: 1 / 194، باب افتتاح الصلاة، حدیث 730، تزمذى، سنن: 2 / 98، باب صفه الصلاة. 
3. وسائل الشیعه: 4، باب 1 از ابواب افعاغل الصلاه، حدیث 81.
4. فتح البارى: 2 / 224 و سنن بیهقى: 2 / 28.





طبقه بندی: پیامبرشناسی، امام شناسی، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ یکشنبه 1391/11/22 ] [ 19:47 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه