تبلیغات
صراطُ الأقوَم - فاش کننده سرّ پیامبر(صلی الله علیه و آله)

صراطُ الأقوَم

...هرچه دارم همه از عترت و قرآن دارم

«انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً ولن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض»“همانا من در میان شما پس از خود، دو بار سنگین را به امانت می‌گذارم: کتاب خدا و عترت و اهل بیتم. تا زمانی که به این دو تمسک بجویید، گمراه نخواهید شد. این دو از هم جدا نمی‌شوند تا زمانی که در حوض کوثر بر من وارد شوند”./مستدرک الوسائل ج11ص372 صراطُ الأقوَم .

در سال دهم هجرت در حجة الوداع پیامبر (صلى الله علیه و آله) به حفصه سرى را بیان فرمود و به او تذكر داد كه اگر این سرّ را با كسى بازگو كنى، لعنت خدا و ملائكه و تمامى مردم بر تو باد.
حفصه بلافاصله آن سر را به عایشه گفت.(1) عایشه هم آن را به ابوبكر بازگو كرد و ابوبكر هم عمر را در جریان قرار داد. كار به جایى رسید كه آن چهار زن و مرد تصمیم گرفتند پیامبر صلى الله علیه و آله را مسموم كنند.

جبرئیل، پیامبر (صلى الله علیه و آله) را باخبر كرد و آن حضرت آنها را از توطئه و افشاء سرّ خبر داد. سپس حفصه را طلاق دادند، ولى بعداً به اصرار بعضى رجوع فرمودند و آیات سوره تحریم نازل شد.(2)
این دو زن چه كرده بودند كه خداوند در سوره تحریم آنها را به زن نوح و لوط (علیهما السلام) تشبیه نموده است؟!(3) در آخر آیه 4 این سوره آمده است: اگر شما دو زن یاور هم شوید براى قتل آن حضرت، خداوند و جبرئیل و صالح المؤمنین - یعنى امیرالمؤمنین‏ (علیه السلام) - و ملائكه یاور پیامبر صلى الله علیه و آله هستند.(4) «تظاهرا» در آیه شریفه خطاب به عایشه و حفصه است، و معنایش این است كه آنان تعاون بر اذیت پیامبر (صلى الله علیه و آله) نموده سرّ آن حضرت را فاش كردند و زنان آن حضرت را اذیت نمودند.(5) عمر مى‏گوید: مراد از این دو زن كه در اذیت پیامبر (صلى الله علیه و آله) هم پیمان بودند عایشه و حفصه است.(6)
-------------------------------------------------
1) وقایع الشهور: ص 229. تفسیر قرطبى: ج 5 ص 172.
2) وَ اِذْ أَسَرَّ النَّبِىُّ اِلى بَعْضِ اَزْواجِهِ حَدیثاً فَلَمّا نَبَّأَتْ بِهِ وَ أَظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَیْهِ عَرَّفَ بَعضَهُ وَ أَعْرَضَ عَن بَعضٍ فَلَمّا نَبَّأَها بِهِ قالَتْ مَن أَنْبَأَكَ هذا قالَ نَبَّأَنِىَ الْعَلیمُ الْخَبیرُ. اِنْ تَتوبا اِلَى اللَّهِ فَقَد صَغَتْ قُلُوبُكُما وَ اِن تَظاهَرا عَلَیهِ فَاِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْریلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمَلائِكَةُ بَعْدَ ذلِكَ ظَهیرٌ. (سوره تحریم: آیات 3 و 4).
3) ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ كَفَروا امْرَأَةَ نوحٍ وَ امْرَأَةَ لوطٍ كانَتا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَیْنِ فَخانَتاهُما فَلَمْ‏یُغْنِیا عَنْهُما مِنَ اللَّهِ شَیْئاً وَ قیلَ ادْخُلا النارَ مَعَ الدّاخِلینَ. (سوره تحریم: آیه 10). ریاحین الشریعة: ج 2 ص 383 - 382. به نقل از تفسیر خازن بغدادى، فخر رازى، زمخشرى. بحار الانوار: ج 22 ص 233.
4) تفسیر برهان: ج 4 ص 353 - 352. بحار الانوار: ج 22 ص 231 - 228.
5) ریاحین الشریعة: ج 2 ص 383 - 382. به نقل از تفسیر خازن بغدادى، فخر رازى، زمخشرى.
6) بحار الانوار: ج 22 ص 232. صحیح بخارى: ج 6 ص 197 - 195.





طبقه بندی: پیامبرشناسی، امام شناسی، براهین شیعه، قرآن و احادیث،

[ سه شنبه 1391/10/26 ] [ 19:43 ] [ سعید عسگری ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه